Q4 Clue 633 | Hoe om te gaan met mensen die veel praten?
We weten, de ene stijl is de andere niet. Maar we weten ook, er is geen stijl welke beter is of niet. Dat geldt ook voor ‘veel’ praten. Sterkten en valkuilen. Hoe gaan we om met deze stelling?
D-stijl
Deze stijl wil vlot en no-nonsense communiceren. Een ‘veelprater’ zit dus snel in de allergie. Heeft dan de neiging om het te versnellen of zelfs af te kappen. Maar het is natuurlijk niet alleen maar eenrichtingverkeer, soms moet je de ander ook ‘even laten ratelen voor het beste resultaat’.
I-stijl
Van nature is dit de stijl die gemakkelijk praat. Een sterke eigenschap van deze stijl, anderen beïnvloeden, inspireren, aanmoedigen enz. Maar dit kan doorslaan of voor anderen als ‘te veel’ worden ervaren. Zeker wanneer je al pratend, hardop gaat nadenken in al je enthousiasme.
S-stijl
Heeft een luisterend oor en staat open voor anderen dus ‘kan wel wat hebben’. Maar er is een grens, vooral als het niet wederzijds is. Zal vriendelijk blijven maar heeft zijn/haar ‘trucjes’ om toch af te kappen. En in goeden doen/omgeving kan je ook op je praatstoel gaan zitten!
C-stijl
Eerst nadenken voordat je wat zegt. Zal zich dan ook snel ergeren aan stijlen die dat niet doen. Dit kan je (onderbewust) uitstralen en meestal pikt de ander die signalen wel op. Zeker de volgende keer. Weet dat het andersom ook irritatie kan geven; zeg wat je denkt, je bent zo stil!