Maakt van zelfkennis
je eigendom

Q4 Clue 617 Schrijfstijl


Schriftelijke communicatie is natuurlijk ook een belangrijke manier om anderen te bereiken. Met welke schrijfstijl bereik je welke DISC stijl?

D-stijl

Kort en krachtige teksten. Direct op het doel af. Het moet direct aanspreken als; is het interessant voor mij + wat levert het me op. Werk met groene tekst voor keypoints. Dit kunnen een paar punten of kernwoorden zijn waar het oog op valt en wat direct duidelijk is. Dan kan deze stijl ‘er in getrokken worden’ en verder gaan lezen. Maar blijf bij de bovenstaande les want haakt ook weer net zo snel af.

I-stijl

Visueel attractief qua lay-out, kleur en beelden. Voor deze laatste geldt ook; personen en het moet een bepaald gevoel van opgetogenheid uitstralen. Langzaam deze stijl in de tekst, de boodschap trekken. Werk met de kleur rood voor punten die belangrijk zijn voor deze stijl. Opbouwen zodat deze stijl niet het gevoel krijgt van ‘verveling of saai’. Een kleine andere trigger is dan genoeg om de focus te verleggen. En weg.

S-stijl

Deze tekst moet om een ding draaien; vertrouwen. Er moet een bepaald gevoel van her- en erkenning uitgaan. Het ‘voelt goed’. Warm. De boodschap moet ook niet te veraf staan en zeker niet te snel gaan. Benadruk de vertrouwensitems met de kleur blauw, dat trekt de aandacht van deze stijl. Verwacht ook niet dat deze stijl direct zal reageren of actie zal nemen. Het moet eerst landen, inzinken en gewoon worden. Zich er op instellen.

C-stijl

Natuurlijk informatief, maar je hebt niet altijd direct de mogelijkheid om alle details, ins en outs, en achtergronden uitgebreid op te schrijven. Daarom van belang dat je tekst ‘kennis van zaken’ én ‘kwaliteit’ uitstraalt. Geef de tekst die belangrijk is de kleur geel dan krijgt het zeker aandacht van deze stijl. Dus voldoet aan de hoge eisen van deze stijl. Dan zal deze stijl ook bereid zijn om zich er verder in te verdiepen. Een ‘Klik hier voor meer info’ knop is dan zeer gewenst.