Maakt van zelfkennis
je eigendom

C-Temperament

door | jun 15, 2023

Het C-Temperament (Indirect – Taakgericht)

In de serie blogs die ik heb geschreven is het vandaag de beurt aan het C-temperament. Een temperament dat staat voor een meer indirect – taakgerichte oriëntatie.

“Eerst denken dan doen!” of “Als ik de juiste informatie heb dan kan ik aan de slag” herkenbare uitspraken van vrienden, familie of misschien wel collega’s?

Misschien heeft deze persoon een sterk aanwezig C-temperament in zich.

Zijn deze mensen dan sloom of traag? Nee absoluut niet! Ze zijn bedachtzaam. Bedachtzaam op het maken van (onnodige) fouten. En onnodig kan eigenlijk wel weg, want fouten zijn per definitie onnodig in de ogen van het C-temperament in ons. Het is immers zo dat als je je goed voorbereidt, inleest, onderzoek doet en de details kent dat je de kans op fouten tot bijna nul reduceert.

Maar daar staat wel iets tegenover. Meer direct georiënteerde mensen vinden dat “ze op moeten schieten” en “niet zo lang na moeten denken, maar gewoon doen.” En daar zit nu net de crux.

Om iemand met een indirecte taakgerichte voorkeur in beweging te krijgen is het van belang om informatie te verstrekken, details te bespreken en de tijd te geven om zaken even te laten bezinken voordat je een beslissing forceert. Leg vooral de waarom uit achter je gedachten, dan krijgt dit temperament de informatie die hij/zij nodig heeft. Het C-temperament in ons stelt graag de “waarom” vraag.

Herken je jezelf in bovenstaande? Heb je de neiging om te checken, dubbelchecken, klankborden en daarna een definitieve check te doen? Grote kans dat het C-temperament een hoge intensiteit heeft.

Zorg dat krachten geen valkuilen worden. Zo kan precies werken heel lang een positieve uitwerking hebben, maar soms is goed, goed genoeg.

Het is belangrijk dat als je met mensen werkt die een hoog C-temperament hebben tijd geeft om voor te bereiden. Dus in de wandelgangen even iets roepen en vervolgens doorlopen dat kost het C-temperament in ons energie. Hetzelfde dat het ontbreken van een onderbouwing, uitleg en informatie energie kosten. Dit zorgt er weleens voor dat de meer directe temperamenten voor verrassingen komen te staan. Waar zij dachten duidelijk te zijn geweest bleek dit voor het C-temperament niet zo duidelijk te zijn.

Ik heb natuurlijk de extremen opgezocht in dit blog en niet iedereen met een (hoog) C-temperament communiceert op dezelfde manier. Iedereen heeft alle temperamenten in zich en deze zijn mede bepalend voor de communicatie stijl.

Kernwoorden die passen bij een persoon met een (hoog) C-temperament zijn onder andere: Formeel, efficiënt, informatief, grondig, planmatig.

Kernwoorden die meer in de ‘allergie’ zitten zijn: bevlogen zijn, snel en spontaan, veel social talk en veel interactie met onbekenden.

Hopelijk krijg je met dit blog iets meer inzicht in de communicatie en het gedrag van een ander. In onze vorige blogs bespraken we ook het D, I en S-temperament.

Wil je zelf een keer ervaren wat je met ons DISC profiel allemaal kunt in je dagelijkse werkzaamheden als trainer/coach/HR/Onderwijs professional?

Voel je welkom en neem contact op!

PARTNER WORDEN

Word partner en maak gebruik van de voordelen

PARTNER VINDEN

Een overzicht van onze certified partners