Maakt van zelfkennis
je eigendom

Q4 Clue 598 Dag van de leraar

Vandaag een speciale dag om waardering te tonen aan onderwijzers. Daarom delen wij graag een aantal DISC inzichten. Hoe herken je de leerling plus een paar tips!

D-stijl

Mondige aanwezige leerlingen. Veeleisend en bepalen liever zelf wat (er gedaan moet worden etc.). Nemen de leiding, vooral ook naar de andere leerlingen welke deze typen veelal van nature volgen.

  • Straal vooral zelfvertrouwen uit
  • Geef ze wat vrijheid maar hou te allen tijde de regie en vooral de eindcontrole

I-stijl

Vrolijke aanwezige leerlingen. Snel een woordje en opmerking klaar, de veel praters en de grappenmakers. Goed in het beïnvloeden van anderen. Altijd opzoek naar erkenning.

  • Voorkom oneindige discussies, laat merken dat je verbaal ook sterk bent en hen aankunt
  • Maar krenk deze persoon niet (in de klas), afgaan is zo’n beetje het einde van de wereld

S-stijl

Wat op de achtergrond leerlingen. De relaxte groep en wacht rustig af op de instructies die gaan komen. Nemen niet direct het initiatief. Maar strijk ze tegen de haren en de hakken gaan in het zand.

  • Voorkom dat je deze groep wat over het hoofd ziet, beter; geef de meeste aandacht
  • Instructie, instructie én instructies. Stap voor stap natuurlijk

C-stijl

Indirecte aanwezige leerlingen. Eerst wat terughoudend maar kunnen dan ‘plots’ komen. Met de alom bekende Waarom? vraag. Soms bijdehand, want heeft er namelijk heel goed over nagedacht.

  • (Her)ken ze en vooral wees er goed op voorbereid, parate kennis (tot in detail) is een pré
  • Onderbouw altijd of geef aan waar iets te vinden is (hoofdstuk 6, pagina 84, paragraaf 3.6 derde alinea van boven)