Q4 Clue 556

Pas je Stijl aan

Herkenbaar?

Een van de belangrijkste eigenschappen in communicatie; jezelf kunnen aanpassen. Niet alleen verbetert dit de communicatie maar verhoogt het begrip, de onderlinge verstandhouding en maakt je succesvoller.

Als er een D-stijl tegenover je zit laat je het gezellige/ijsbreker/introductie (lees: tijd verdoen) praatje achterwege. Direct to-the-point. Wees duidelijk, specifiek, kort en bondig. Voorkom onduidelijkheden. Kom zelfverzekerd over maar probeer niet de leiding (over) te nemen.

Bij deze stijl is juist wel een gezellig, vrolijk beginpraatje gewenst. Creëer een warme en vriendelijke omgeving. Laat details achterwege. Stel ‘gevoelsvragen’ om een mening of opinie te krijgen. En wees vooral niet kwetsend, kil of gesloten.

Begin dit gesprek altijd met een persoonlijke noot. Breek het ijs. Breng je vraag, punt etc. voorzichtig, ga niet te snel of te direct op je doel af. Voorkom risico’s en creëer een veilige omgeving. Stel je niet dominant op. En bovenal, dwing deze stijl niet om direct/snel te reageren.

Voordat je het gesprek aangaat, regel nummer één: bereid je ‘dossier’ heel goed voor. Deze stijl benader je formeel en zakelijk. Wees accuraat en realistisch, zeker ook met deadlines en druk niet te hard door. Geef deze stijl tijd en ruimte om (ook) na te kunnen denken.